ponniejumping.se

Cherry~Gikan~Nisse

Ida-Stressad häst?

Publicerad 2013-11-06 20:23:00 i ♥Idas inlägg,

Hej!
Idag hade jag sånn tur och fick sluta drygt 1,5 timme tidigare, slutade runt halv 12 idag.
Så då passade jag att rida ut eftersom att det blir så mörkt annars när vi kommer hem runt fyra, så då ser man knappt stigen. 
Jag red Gikan idag och hon känndes som hon brukar, framåt och pigg.
Red först en skogsstig och sedan red jag en bit på en väg där jag galopperade, började galoppera när hon var avspänd och var lugn, det är ingen mening med att galoppera när hästen är stressad ist så hitta den lugna traven och sen galoppera.
I galoppen så var hon verekligen super duktig, hon jobbade på och det gick lagom snabbt så det kändes super!!
Imorgon så vet jag inte om jag hinner rida i huvudtaget, har utveckligsamtal klockan 16:00 och sen så börjar träningen 18:30, så får se imorgon.
 
Har ni en häst som är pigg och stressar ofta? Jag har några tips till er:
 
-Hitta på olika övningar hela tiden ( Halt,volter,Serpentinbågar,skänkelvikning osv.)
 
-När en häst är ganska pigg så kortar vi oftast tygeln hela tiden, visst?
Det kan stressar hästen, Många hästar tänker även kort tygel som fart!!
 
- Har du en häst som stressar mot hinder?
Isf så kanske du kan trav hoppa? Du kanske kan hoppa ett par dagar så kanske hästen blir lite mindre uppspelt efter ett par gånger. Och framför allt - var lugn själv och utvärdera dina anridningar.
 
-Jag kom på en sak när jag red Nisse igår, vill du ha en lyhörd häst när du säger "brooo"?
Isf så trava och bromsa samtidigt som du säger "brooo" , upprepa den övningen till så inte alls behöver broma med hjälp av handen, det fixade jag till slut, testa ni också!!
 
-Får det överdrivet mycket med mat som sedan går till extra energi?
 
-Sitter all utrustning som den ska?
-Sadeln för trång tillexempel.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela